نوشته شده توسط : مهسا نصر

 

راهنمای خرید و انتخاب بهترین باتری لپ تاپ


لپ تاپ ها قدرت بیشتری نسبت به گوشی های همراه هوشمند و نیز راحتی و انعطاف بیشتری نسبت به کامپیوترهای شخصی برای کاربران خود به ارمغان می آورند. گرچه این مزیت ها بدون وجود یک باتری خوب و قدرتمند، بی معنی و بلا استفاده خواهند بود. اهمیت باتری لپ تاپ موجب شده است که همواره توصیه ها و نکات مختلفی درباره شیوه های افزایش عمر آن و استفاده درست از آن گفته شود. اما مثل هر وسیله الکترونیکی دیگری ممکن است عمر باتری لپ تاپ هم بالاخره به پایان برسد. اینجاست که باید به فکر تعویض آن بود. در این مطلب انزل وب قصد داریم به راهنمای خرید و نحوه انتخاب بهترین باتری لپ تاپ بپردازیم.

 در این مطلب قصد داریم به نکاتی که باید در هنگام تعویض باتری لپ تاپ به آن ها توجه کنیم پرداخته و شما را در خرید باتری لپ تاپ دل ، سونی ، فوتجیتسو ، ایسر و.. راهنمایی کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

 

 

 

تشخیص نشانه های نیاز به تعویض باتری

همواره برخی نشانه ها حاکی از این هستند که باتری لپ تاپ نیاز به تعمیر یا حتی تعویض شدن دارد. نشانه هایی مثل کم شدن مدت زمان نگه داشتن شارژ باتری لپ تاپ و خالی شدن شارژ آن در عرض کمتر از نیم ساعت، خاموش شدن لپ تاپ در حالی که درصد شارژ باتری کامل است یا روشن نشدن لپ تاپ حتی با وجود وصل بودن به کابل برق. اگر هر کدام از این نشانه ها رخ دادند پس باتری باید تعویض شود یا در بهترین حالت، حافظه آن باید ریست گردد.

 

بررسی تاریخ تولید باتری لپ تاپ

وقتی یک باتری جدید می خرید حتما باید به تاریخ تولید آن دقت کنید یا از فروشنده راجع به این موضوع سوال نمایید. معمولا باتری ها تا ۱۸ ماه پس از تولید باید فروخته شده باشند. اگر عمر باتری بیش از یان زمان بود بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید.

 

چک کردن ولتاژ باتری

همه باتری های لپ تاپ به یک شکل تولید نشده اند. ولتاژ باتری جدیدی که می خرید باید حتما با ولتاژ باتری قدیمی یکسان باشد. ولتاژ بالاتر یا پایین تر می تواند باعث آسیب های جدی به لپ تاپ نظیر سوزاندن مادربرد آن شود یا عمر باتری لپ تاپ را کاهش دهد. البته برخی از مدل های لپ تاپ با باتری هایی با ولتاژ بالاتر سازگار هستند و از این طریق می توانند مدت زمان بیشتری از شارژ باتری استفاده کنند. معمولا اطلاعاتی مثل این مورد در سایت سازنده هر لپ تاپ گنجانده شده است. بنابراین حتما جستجوی مدل دقیق لپ تاپ را در سایت شرکت سازنده آن و بررسی مشخصات آن را فراموش نکنید.

 

عدم خرید باتری های استفاده شده

هیچ وقت در خرید باتری سراغ باتری هایی که پیش از آن استفاده شده اند و به اصطلاح کار کرده اند نروید. زیرا احتمال خرابی مجدد این باتری ها بسیار زیاد است. خرید یک باتری کاملا جدید می تواند احتمال خرابی مجدد را بسیار کاهش دهد. ضمن اینکه مطمئناً کارایی بهتر و با دوام تری نسبت به باتری های کار کرده خواهند داشت.

 

مقایسه قیمت های مدل های مختلف باتری

باتری ها می توانند گران باشند گرچه باتری های مقرون به صرفه تری هم وجود دارند. اما مهم تر از قیمت، این نکته است که باتری خریداری شده باید از لحاظ نوع، مقدار ولتاژ و دیگر موارد فنی دقیقا مانند باتری قبلی لپ تاپ باشد. منتهی توجه به این نکات به معنی این نیست که نمی توانید به دنبال گزینه ای مقرون به صرفه تر از لحاظ اقتصادی باشید. مثل هر کالای دیگری باتری ها نیز می توانند در رنج های مختلف قیمتی به فروش برسند. برای تخمین قیمت دقیق باتری های لپ تاپ می توانید در اینترنت به جستجوی مدل مورد نظر خود بپردازید.

بررسی دقیق باتری قدیمی

باز هم به این نکته بسیار مهم اشاره می کنیم که قبل از خرید باتری جدید حتما باتری قدیمی خود را برای شناسایی نوع، مقدار ولتاژ و حتی اندازه دقیق آن مورد بررسی مجدد قرار دهید. مدل و مشخصات باتری حتما روی خود آن نوشته شده است. استفاده از مدل دقیق باتری می تواند سریع ترین راه برای پیدا کردن باتری جدید سازگار و خرید بهترین نوع باطری لپ تاپ برای دستگاه کنونی شما باشد.

 

استفاده از لپ‌ تاپ بدون باتری

اکثر اوقات مدل لپ تاپ درست روی آن حک شده است یا ممکن است روی برچسبی در زیر لپ تاپ نوشته شده باشد.

در صورت بروز مشکل در باتری لپ تاپ سعی کنید ابتدا به مرور روش های حل آن مشکل بپردازید و سپس به فکر خرید باتری جدید باشید.

 

مواردی که در خرید باتری باید در نظر بگیرید:

  • باتری قدیمی خود را برای شناسایی نوع، مقدار ولتاژ و اندازه مورد بررسی قرار دهید.  دانستن اطلاعات دقیق باتری سریع ترین راه برای پیدا کردن باتری سازگار با لپ تاپ تان است و ازآنجا که هر باتری لپ تاپ برای مدل خاصی ارائه می شود مدل دقیق لپ تاپ خود را هم پیدا کنید. اغلب، شماره مدل روی لپ تاپ چاپ می شود یا با برچسب در پایین لپ تاپ شما نمایش  داده می شود. همچنین اطلاعات مدل لپ تاپ ممکن است در قسمت داخلی باتری شما چاپ شود، ابتدا لپ تاپ خود را خاموش کنید، آداپتور برق را جدا کنید و محفظه باتری را باز کنید تا اطلاعات مدل رابررسی کنید.
  •  تاریخ تولید باتری لپ تاپ جدید خریداری شده را بررسی کنید، معمولا باتری ها تا ۱۸ ماه پس از تولید باید فروخته شده باشند، اگر عمر باتری بیش از این زمان بود بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید.
  •  هنگام خرید باتری، از بین انواع دارای ضمانت معتبر  انتخاب کنید در این صورت اگر بعد از خرید باتری با مشکلی روبه رو شدید می توانید آن را تعویض یا مرجوع کنید. 
  •  بعضی از باتری های دست دوم عملکرد خوبی دارند و ارزان تر هم هستند اما خرید این باتری ها ریسک بالایی دارد چراکه ممکن است بعد از چند بار استفاده از کار بیفتد و از آنجا که ضمانت ندارند بهتر است ریسک نکنید.
  •  باتری‌های استاندارد در انواع نیکل کادمیم(NiCad)، نیکل متال هیدرید(NiMH)، لیتیوم یون(Lion)، لیتیوم پلیمری(Lipol) و باتری هوشمند(Smart Battery) تولید می‌شوند. باتری NiCad ، به علت سمی  بودن ترکیبات کادمیوم، سنگین بودن و عمر کوتاهی که دارد تقریبا از رده خارج شده است این نوع باتری باید هر چند وقت یک بار  به طور کامل شارژ و دشارژ شود. اگر این کار را انجام ندهید، باتری به دلیل اثر حافظه(Memory Effect)  از کار می افتد. باتری NiMH، شباهت زیادی به باتری های نیکل کادمیوم دارد با این تفاوت که عمر طولانی تر و ظرفیت بالاتری دارد وبه اثر حافظه هم کمتر حساسند،اما در مقایسه با Lion زودتر خراب می‌شود. به‌طورکلی باتری‌های  لیتیومی انتخاب بهتری هستند، البته اگر با مدل لپ‌تاپ شما سازگاری داشته باشند،چرا که  وزن آن‌ها بسیار سبک است و عمر طولانی‌تر از NiMH دارند. همچنین سریعتر شارژ می‌شوند و با محیط‌ زیست سازگارتر هستند.


:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 10 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهسا نصر

راهنمای خرید شارژر لپ تاپ

 آداپتورهای تغذیه و یا شارژرهای باطری، ولتاژ برق ورودی را (که یک ولتاژ بالا محسوب می شود) به عنوان ورودی گرفته و آن را به یک ولتاژ سطح پایین که مورد نیاز هر لپ تاپ است، تبدیل می کند. آداپتورهای تغذیه توان مورد نیاز برای لپ تاپ و همچنین شارژ باطری آن را تامین می کنند. به همین جهت استفاده از آداپتور مناسب هر لپ تاپ بسیار حائز اهمیت می باشد.


خراب شدن شارژر های لپ تاپ یک امر بسیار طبیعی است و ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیوفته؛ نواسانات برق از جمله عواملی است که سبب از کار افتادن شارژر های لپ تاپ می شوند. نیاز به خرید شارژر اضافی همیشه محدود به از کار افتادن آن نمی شود؛ اگر دائما در حال انتقال لپ تاپ به محل کار خود و خانه هستید، میتوانید شارژر اضافه خریداری کنید تا در جابجایی ها کمتر دچار زحمت شوید و بار کمتری را با خود حمل کنید.

خوشبختانه تقریبا شارژر تمامی مدل های لپ تاپ در بازار موجود می باشند اما شما قبل از خرید باید اطلاعاتی در رابطه با شارژر مورد نیاز خود داشته باشید که در ادامه در رابطه با آن ها صحبت خواهیم کرد.

 

 

 

عوامل خرابی شارژر لپ تاپ

  • نوسان برق
  •  اب خوردگی
  •  در بعضی مواقع ضربه خوردن
  •  استفاده ی نادرست از شارژر
  •  بد جازدن سوکت شارژر در لپ تاپ و ….

 

شارژر لپ تاپ مناسب شما

 عدم استفاده از یک شارژر یا کابل رابط مناسب و مطابق با نیازهای لپ‌تاپ شما می‌تواند منجر به افت سرعت عملکرد دستگاه می گردد.

در برخی از لپ‌تاپ‌ها استفاده از آداپتورهای شارژر نامناسب منجر به افت بازده دستگاه و سرعت عملکرد اجزای سخت افزاری و سیستمی آن می‌شود. میزان افت سرعت عملکرد لپ‌تاپ شما در این شرایط بسته به مدل لپ‌تاپ، آداپتور شارژر استفاده شده و …. متفاوت خواهد بود. همچنین این افت عملکرد می‌تواند به دلیل استفاده از کابل‌های مبدل نامناسب نیز ایجاد شود.

هنگام خرید  شارژر حتما متوجه شده اید که فروشنده از شما درباره ولتاژ ، شدت جریان و نوع پورت اطلاعات خواسته است.

انتخاب نوع پورت بسیار ساده است و با مشاهده عکس مربوط به شارژر یا همراه داشتن شارژر قدیمی می توانید نوع پورت شارژر مناسب را تشخیص دهید.

اما در رابطه با ولتاژ و شدت جریان، دو حالت پیش می آید:

حالت اول:  اگر شما شارژر را موجود دارید باید نگاهی به پشت آن بندازید و ولتاژ و شدت جریان مورد نیاز رو از روی آن یاد داشت کنید.
حالت دوم:  این است که شما شارژر لپ تاپ خود را گم کرده یا بنا بر هر علتی دسترسی به آن ندارید. خب فرض کنید مدل لپ تاپ شما ایسوز n551 zu است (برای پیدا کردن مدل لپ تاپ خود میتوانید در پشت دستگاه به دنبال آن باشید)، کافی است وارد سایت Asus (شرکت سازنده لپ تاپ) شوید و مدل لپ تاپ خود را در آن جستجو کنید و وارد گزینه Specifications شوید.


با دقت خرید کنید؛

به موارد زیر قبل از خرید شارژر توجه کنید:
•ولتاژ خروجی
•شدت جریان خروجی
•تطابق پورت ورودی شارژر با لپ تاپ شما
•کیفیت ساخت بالا (حتی اگر اورجینال نباشند. واقعیت اینجاست که 90 درصد شارژر های موجود در بازار اورجینال نیستند اما کیفیت ساخت بالایی دارند و اگر درست انتخاب شوند آسیبی به سیستم شما نخواهند رساند)
•کابل برق جداست، آداپتور جدا !

اگر پورت شارژر مناسب لپ تاپ شما نباشد، باید خوشحال باشید که با وجود اشتباه در انتخاب شارژر مناسب، آسیبی به لپ تاپ شما نرسیده است؛ شدت جریان هم تقریبا شبیه به همین موضوع است با این تفاوت که پیشنهاد می کنیم همان عدد روی شارژر اصلی را تهیه کنید ولی به صورت کلی معمولا هر چه شدت جریان بیشتر باشد لپ تاپ  شما سریع تر شارژ می شود؛ اما اگر شما به ولتاژ توجه کافی نکنید و به دستگاه خود ولتاژی بیشتر یا کمتر از ظرفیتش وارد کنید، مطمئن باشید که آسیب های جدی ای به لپ تاپ شما وارد خواهد شد. پس بیشتر از همه پارامتر ها، ولتاژ را جدی بگیرید.

کابل جدا؛ آداپتور لپ تاپ جدا !!!

شارژر لپ تاپ ها از دو قسمت تشکیل شده اند، آداپتور و کابل برق. معمولا اگر مشکلی برای شارژری پیش آمده باشد مشکل ناشی از آسیب دیدگی یکی از این دو مورد است و به ندرت پیش می آید که همزمان دچار مشکل شده باشند.  پس نیاز نیست هر دو را با هم خریداری کنید. دقیقا به همین علت است که در بازار این دو قسمت به صورت جداگانه به فروش میرسند.



:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهسا نصر

راهنمای تمیز کردن کیبورد لپ تاپ و صفحه کلید کامپیوتر

کی برد یکی از کثیف ترین بخش های کامپیوتر است و ممکن است انواع خوردنی ها و نوشیدنی ها در هنگام کار کردن روی آن بریزد. بسیاری از جرم ها به انگشتان شما چسبیده و از این طریق وارد کیبورد شما می شوند.

برای خارج کردن جرم ها و ذرات زیر کیبورد که در آن فرو رفته اند از دمنده هوای فشرده با زاویه مورب استفاده کنید. به راهنمای استفاده از لپ تاپ مراجعه کنید. چرا که ممکن است کلید های کی برد شما قابلیت برداشته شدن به منظور نظافت را داشته باشند. پس از تمیز کردن از قرار گرفتن درست کلید ها در جای درست خودشان مطمئن شوید. پارچه پزشکی وسیله مفیدی برای پاک کردن کلیدها و اطراف آنها است.

کی برد یکی از کثیف ترین بخش های کامپیوتر است و ممکن است انواع خوردنی ها و نوشیدنی ها در هنگام کار کردن روی آن بریزد. بسیاری از جرم ها به انگشتان شما چسبیده و از این طریق وارد کیبورد شما می شوند.

تمیزکردن صفحه‌کلید‌های استاندارد ساده‌ است؛ اما در‌باره‌ی صفحه‌کلید لپ‌تاپ انجامش کار دشواری است. برای ازبین‌بردن و خارج‌کردن گردوغبار از صفحه‌کلید‌ها، به آن‌ها مقدار مشخصی ضربات فیزیکی باید وارد کنیم. انجام این امر در صفحه‌کلید‌های بی‌سیم و یا یو‌اس‌بی ساده است؛ اما درباره‌ی صفحه‌کلید لپ‌تاپ داستان فرق می‌کند.

اساسا نمی‌توانید به‌آسانی به پشت لپ‌تاپ ضربه بزنید یا آن را تکان دهید و خطر آسیب‌زدن به قطعات داخلی آن را نادیده‌ بگیرید. در‌هرحال، می‌توانید گردوغبار را از ‌صفحه‌کلید لپ‌تاپ خود خارج کنید. بدین‌منظور، ابتدا دستگاه را خاموش کنید. سپس، قسمت پایینی آن را رو‌به‌بالا نگه دارید؛ به‌طوری‌که صفحه‌کلید رو‌به‌پایین باشد. سپس، به‌آرامی به پشت دستگاه ضربه وارد کنید. بعدازآن، انگشتان خود را روی تمامی کلید‌ها بچرخانید تا گردوغبار باقی‌مانده خارج شود. بعد از پایان کار، مطمئن شوید تمامی گردوغبار‌ها را از روی میز پاک کرده‌اید.

اگر باز‌هم گردوغبار باقی‌ مانده و نمی‌توانید آن را خارج کنید، از فشار هوا یا محلول‌های تمیز کننده‌ی صفحه‌کلید می‌توانید برای خارج‌کردن آن استفاده کنید. توجه کنید خارج‌کردن گردوغبار نمی‌تواند خطا‌های ریشه‌دار را رفع کند؛ اما اگر گرد‌وغبار باعث ازکارافتادن چند کلید شده باشد، این روش به رفع آن کمک خواهد کرد. راهنمایی‌های ما برای تمیزکردن لپ‌تاپتان، شامل بخش‌هایی برای تمیزکردن صفحه‌کلید نیز می‌شود.

اگر صفحه‌کلید لپ‌تاپ بعد از بررسی درایور و تمیزکردن گردوغبار همچنان کار نمی‌کند، وقت آن رسیده که مشکل را با دستان خودتان حل کنید.

برای خارج کردن جرم ها و ذرات زیر کیبورد که در آن فرو رفته اند از دمنده هوای فشرده با زاویه مورب استفاده کنید. به راهنمای استفاده از لپ تاپ مراجعه کنید. چرا که ممکن است کلید های کی برد شما قابلیت برداشته شدن به منظور نظافت را داشته باشند. پس از تمیز کردن از قرار گرفتن درست کلید ها در جای درست خودشان مطمئن شوید. پارچه پزشکی وسیله مفیدی برای پاک کردن کلیدها و اطراف آنها است.

برای تمیز کردن کیبورد کامپیوتر یا لپ‌تاپیتان لازم نیست یک متخصص تمیزکاری قطعات کامپیوتری باشید. این کار ساده‌ای است و شما می‌توانید به کمک راهنمای ما قدم به قدم خودتان آن را انجام دهید.

اگر شما یک نویسنده یا گیمر حرفه‌ای هستید، مسلما بیشتر از زمانی که از پاهایتان استفاده می‌کنید روی کیبورد و صفحه کلید لپ‌تاپتان متمرکز شده‌اید و از آن کار می‌کشید. بیشتر اوقات کار کردن با کیبورد ساده و بدون دردسر است اما در صورتی که جمله اولی که گفتیم در مورد شما صدق کند، هر فشار دادن دکمه اگر شانس آورده باشید که دکمه به درستی زیر خروارها کثیفی کار کند، همراه با سر و صدای زیاد است.

علاوه بر این صفحه کلید کثیف یا آلوده می‌تواند دردسر بزرگی برای شما ایجاد کند؛ مثلا منشا انتقال میکروب‌ها یا ویروس‌های مختلف باشد. این موضوع را کرونا ویروس بهتر از هر چیزی به همه گوشزد کرده است. شما نمی‌توانید مرتب برای خرید کیبورد جدید هزینه کنید پس بهتر است تمیز کردن کیبورد لپ‌تاپ و کامپیوتر را یاد بگیریدکی برد یکی از کثیف ترین بخش های کامپیوتر است و ممکن است انواع خوردنی ها و نوشیدنی ها در هنگام کار کردن روی آن بریزد. بسیاری از جرم ها به انگشتان شما چسبیده و از این طریق وارد کیبورد شما می شوند.

برای خارج کردن جرم ها و ذرات زیر کیبورد که در آن فرو رفته اند از دمنده هوای فشرده با زاویه مورب استفاده کنید. به راهنمای استفاده از لپ تاپ مراجعه کنید. چرا که ممکن است کلید های کی برد شما قابلیت برداشته شدن به منظور نظافت را داشته باشند. پس از تمیز کردن از قرار گرفتن درست کلید ها در جای درست خودشان مطمئن شوید. پارچه پزشکی وسیله مفیدی برای پاک کردن کلیدها و اطراف آنها است.

 


تمیز کردن کیبورد با تکان دادن

در صورتی که دکمه کیبورد گیر کرده باشد و یا بر اثر گرد و خاک و ذرات مختلف کند شده باشد، اولین راه برای برطرف کردن این مشکل تکان دادن کیبورد است. بدین منظور مطابق با راهنمای زیر عمل کنید:

ابتدا کیبورد را از برق جدا کنید و اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، لپ تاپ را کاملا خاموش کنید.

 

تمیز کردن کیبورد با پنبه و الکل

ابتدا کیبورد را از برق جدا کنید و اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، لپ تاپ را کاملا خاموش کنید. سپس با یک پنبه آغشته به الکل با حوصله و دقت کیبرد را تمیز نمایید.

 

تمیزکردن کیبورد با پنبه و الکل


تمیز کردن کیبورد با اسپری هوا

ابتدا اسپری هوای فشرده از فروشگاه های لوازم الکتریکی خریداری کنید.

روش حرفه‌ای برای دمیدن و تمیزکاری به این روش استفاده از اسپری تمیزکاری هوا فشرده است. اگر از این وسایل در بازار پیدا کردید حتما یکی را خریداری کنید و با خودتان همراه داشته باشید تا روزی که کیبوردتان از فرط کثافت نتوانست یک واژه هم تایپ کند، از آن استفاده کنید. اما در مورد این اسپری که همانند اسپری معمولی ولی با یک شلنگ پلاستیکی نازک و طویل عرضه می‌شود، می‌توان گفت که اگر درست استفاده نشود همه‌چیز را خراب می‌کند. هر چیزی که بر سر راه این دمنده هوا باشد به بیرون پرتاب می‌شود. بنابراین برای تمیزکاری کیبورد آن را بیرون از خانه یا داخل حمام ببرید و اسپری را روی آن خالی کنید. قسمت پلاستیکی و نازل را میان دکمه‌ها حرکت دهید تا همه قطعات را تمیزکاری کند. نکته دیگر این است که تماس نزدیک سر نازل با کیبورد باعث به وجود آمدن قطعات آب و رطوبت می‌شود که می‌تواند به کیبورد آسیب بزند. پس در یک فاصله مناسب از آن استفاده کنید.به‌عنوان یک راه‌حل نهایی، که وقت و حوصله زیادی هم نمی‌خواهد، کیبورد را بردارید و با خود به یک تعمیرگاه ببرید و این کارها را به دست استادکار بسپارید. در نهایت اگر کیبورد باز هم هنگام تایپ کردن صدا داد یا دکمه‌ها به درستی فشرده نشدند، وقت آن رسیده است که با آن خداحافظی کنید و یک کیبورد جدید خریداری کنید.

 

شاید تعجب کنید که چرا در مورد برداشتن کلیدها و تمیز کردن زیر آنها چیزی نگفتیم. این کاری است که به‌طور کلی برای صفحه کلیدهای مکانیکی آسان‌تر است. برای اکثر کیبوردهای لپ تاپ انجام این کار بسیار دشوار و گاهی اوقات حتی غیرممکن است.

اگر متوجه شدید که یک کلید گیر کرده است سعی کنید اطراف آن را با یک گندله پنبه آغشته به الکل ایزوپروپیل تمیز کنید. اگر این کار تاثیر نداشت توصیه می‌کنم صفحه کلید را توسط یک متخصص تعمیر و تمیز کنید. اگر یک کلید لپ‌تاپ کار نکند معمولا یک مشکل نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری وجود دارد و مشکل ناشی از گرد و غبار یا زباله‌های ریز نیست

برای پاک کردن گرد و غبار و خرده زباله‌ها می‌توانید از یک برس نرم استفاده کنید. این کار را به آرامی و با دقت انجام دهید زیرا قرار نیست با فشار دادن گرد و غبار در زیر کلیدها، ناخواسته همه چیز را بدتر کنید. برخی از برس‌ها با یک پاک‌کننده سیلیکونی همراه هستند که در تمیز کردن گوشه‌های محکم اطراف کلیدها به شما کمک می‌کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 488
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهسا نصر

تاریخچه اندروید

اگر دوست دارید بدانید اندروید از چه زمانی وارد دنیای موبایل شد و این محصول اصلا به چه صورت متولد شده این مطلب را از دست ندهید.

افراد زیادی در دنیا از گوشی‌های موبایل، تبلت ها و دیگر محصولات تکنولوژی استفاده می‌کنند که سیستم‌عامل اندروید روی آن‌ها نصب شده است. حدود 10 سال پیش اولین گوشی اندرویدی پا به بازار گذاشت و برای فروش در اختیار مشتریان قرار گرفت. گوگل با تدبیر مناسبی که اندیشید این محصول متن باز را در اختیار کمپانی‌ها و توسعه‌دهندگان قرار داد و با استفاده از آن روی گوشی‌های موبایل ساخت کمپانی‌های دیگر ازجمله سامسونگ، اچ تی سی، سونی، ال‌جی و ... ضریب نفوذ این سیستم‌عامل را بالا برد تا جایی که تعداد کاربران اندروید از هر سیستمی عاملی در جهان بیشتر است.
بعد از عرضه نخستین گوشی هوشمند با اندروید نسخه 1.0 شاهد حضور این سیستم‌عامل در همه جا بودیم. محبوبیت اندروید هر روز بیشتر از قبل شد و با این محبوبیت توانست سیستم‌عامل‌های دیگر ازجمله سیمبین، بلک‌بری، پالم و ویندوزفون را پشت سر بگذارد. در حال حاضر تنها رقیب جدی اندروید سیستم‌عامل iOS است که به نظر نمی‌رسد به همین زودی‌های جنگ این دو پایان بگیرد.

 


شکل‌گیری اندروید

در اوت 2003 یعنی قبل از اینکه گوشی‌های هوشمند فراگیر شوند و چند سال قبل از اینکه اپل گوشی‌ آیفون و سیستم‌عامل آی او اس را معرفی کند کمپانی اندروید در شهر کالیفرنیا شکل گرفت. 4 نفر موسسان این کمپانی بودند به اسم‌های ریچ ماینر، نیک سیرز، کریس وایت و اندی روبین.
در سال 2013 روبین در سخنرانی‌ای که در توکیو داشت گفت: سیستم‌عامل اندروید در ابتدا قرار بود برای بهبود سیستم‌عامل دوربین‌های دیجیتال به کار گرفته شود. در سال 2004 اندروید برای جذب سرمایه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفت تا نشان دهد کاربران دوربین‌های دیجیتال چگونه می‌توانند با استفاده از این سیستم‌عامل بدون سیم عکس‌های خودشان را به رایانه منتقل کنند.

سرنوشت اندروید در سال 2005 زمانی رقم خورد که گوگل کمپانی اندروید را خریداری کرد. روبین و دیگر موسسان اندروید برای توسعه این سیستم‌عامل زیر نظر صاحبان جدیدش باقی مانند. تصمیمی که همان ابتدا گرفته شد استفاده از لینوکس به عنوان پایه سیستم‌عامل اندروید بود تا امکان عرضه آن برای کمپانی‌های دیگر وجود داشته باشد.
روبین با سمت سرپرست تیم اندروید تا سال 2013 در گوگل باقی ماند و سپس در همان سال گوگل اعلام کرد که احتمال ترک روبین وجود دارد. در اواخر 2014 روبین گوگل را ترک کرد و بیزنس خودش را راه‌اندازی کرد. در اوایل 2017 روبین اعلام کرد که با راه‌اندازی کمپانی خودش به نام اسنشیال و تولید گوشی‌هایی با همین نام به صنعت موبایل بازگشته است.
آماده شدن برای عرضه اندروید 1.0

در سال 2007 اپل اولین آیفون را عرضه کرد و مفهومی جدید را در دنیای موبایل مطرح کرد. در آن زمان هنوز گوگل به‌طور مخفیانه مشغول کار روی اندروید بود اما نهایتا در ماه نوامبر همان سال گوگل به‌تدریج شروع به اعلان‌جنگ علیه اپل و دیگر پلتفرم‌های موبایلی کرد.
در آن زمان تشکلی شکل گرفت که Open Handset Alliance نام داشت که مجموعه‌ای از چند کمپانی گوشی ساز مانند اچ تی سی و موتورولا، کمپانی‌های سازنده چیپ مانند کوآلکام و تگزاس و کمپانی‌های مخابراتی مانند T-Mobile بود.
اریک اشمیت مدیر گوگل در مورد اندروید این نظر را دارد که اندروید برای این نیست که فقط روی گوشی‌های ساخت گوگل استفاده شود؛ دید ما این است که هزاران گوشی با مدل‌های متفاوت را به قدرت اندروید مجهز کنیم.
گزارش‌ها حاکی از این هستند که گوگل قبل از عرضه رسمی نسخه اول اندروید در نوامبر 2007 دست کم دو نسخه آلفا از این سیستم‌عامل را در داخل کمپانی برای بررسی‌های اولیه عرضه کرده بود. حتی گوشی‌ای مختص نسخه آلفا با کد Sooner استفاده می‌شد که هیچ زمان به‌صورت عمومی عرضه نشد. چند سال بعد یکی از توسعه‌دهندگان اندروید تصویر یکی از این گوشی‌های مخصوص آزمایش اندروید را در دنیای اینترنت منتشر کرد. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید ظاهر این گوشی بیشتر شبیه به گوشی‌های بلک‌بری بوده تا آیفون و درست زمانی بوده که کاربران برای استفاده از گوشی‌های تمام لمسی دچار شک بودند.

درنهایت در سپتامبر 2008 اولین گوشی مجهز به سیستم‌عامل اندروید با نام T-Mobile G1 یا HTC Dream معرفی شد. این گوشی به صفحه‌نمایشی 3.2 اینچی لمسی و صفحه‌کلید فیزیکی عرضه شد. در آن زمان گوشی با سیل عظیمی از نارضایتی‌ها از طرف کارشناسان روبرو شد و برخی امکانات پایه‌ای ازجمله سوکت 3.5 میلی‌متری هدفون را هم در خود نداشت که البته در این زمانه نداشتن این سوکت آپشنی خاص حساب می‌شود! داخل اندروید از همان ابتدا چندین امضای تجاری گوگل قرار داشت که آن را به محصولی مختص این کمپانی تبدیل می‌کرد. اندروید با تعدادی از سرویس‌ها و محصولات گوگل ادغام‌شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به گوگل مپ، یوتوب و مرورگر HTML اشاره کرد که قبل از عرضه کروم استفاده می‌شود. همچنین اولین بازار اندروید در این سیستم‌عامل وجود داشت که چند اپلیکیشن مخصوص اندروید در ابتدا در آن قرار داشتند. بسیاری از این ویژگی‌ها اکنون خیلی بدوی هستند اما این ابتدای راه و شروع به کار اندروید بوده است.

کدنام‌های اندروید

در حالی که امروزه نسخه‌های مختلف اندروید با نام‌های متفاوتی عرضه می‌شوند اندروید نسخه 1.0 که در سپتامبر 2008 عرضه شد هیچ کدنامی چه به‌صورت عمومی و چه داخل کمپانی نداشته است. اندروید نسخه 1.1 در فوریه 2009 عرضه شد و به‌صورت عمومی هیچ کدنامی برایش در نظر گرفته نشد اما در داخل کمپانی آن را Petit four می‌نامیدند که نام دسری فرانسوی است.
با عرضه اندروید نسخه 1.5، که آوریل 2009 انجام شد، برای اولین بار اندروید با نام مخصوصش به‌صورت عمومی عرضه شده و در آن زمان این نسخه Cupcake نام گرفت.
لوگوی نام آشنای گوگل که یک ربات سبز بزرگ است توسط شخصی به نام Irina Blok خلق شد که در استخدام گوگل بود. در سال 2013 خانم بلاک اعلام کرد گوگل تنها به تیم طراحی تحت سرپرستی او گفته بود می‌خواهند لوگو شبیه به یک ربات باشد. خانم بلاک همچنین اشاره کرده که برای طراحی این لوگوی سبز رنگ از لوگوی معروفی که روی دستشویی‌های مردانه و زنانه به کار گرفته می‌شود الهام گرفته شده است.

گوگل نه تنها در مورد سیسیتم عامل اندروید تصمیم به متن باز بودن گرفت بلکه لوگوی این سیستم‌عامل هم یک پروژه متن باز است و تا کنون بسیاری از افراد در همه جای دنیا امکان این را داشته و دارند که تحت نظر لایسنس خلاقیت‌های مشترک 3.0 تغییراتی را در این ربات سبز ایجاد کنند.
گوگل برای هر نسخه از اندروید یک مجسمه مخصوص با ربات اندروید و کدنام آن نسخه می‌سازد. تمام مجسمه‌هایی که گوگل تا به حال برای نسخه‌های مختلف اندروید ساخته در چمن روبروی ساختمان این کمپانی در Mountain View در کالیفرنیا قرار گرفته‌اند. در سال 2015 یک کانال یوتوب اعلام کرد که یک تیم هنری کوچک در نیوجرسی اولین مجسمه اندروید را ساخته‌اند و تا امروز هم آن‌ها نسخه‌های متفاوت اندروید را از کاپ کیک تا اوریو ساخته‌اند. این مجسمه‌ها همه از فوم پلی استایرن ساخته شده‌اند و سپس تراش خورده‌اند. روی همه آن‌ها از پلاستیک سخت پوشانده شده و سپس با رنگ سبز رنگ شده‌اند.


اندروید نسخه 1.5 Cupcake
این نسخه از اندروید اولین نسخه اندروید با کدنام است. این نسخه در آوریل 2009 عرضه شد. بهبودهای کمی در این نسخه نسبت به دو نسخه قبل ایجاد شده بود که اکنون به عنوان امکانات پیش‌فرض و ابتدایی در اندروید دیده می‌شوند. ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به آپلود ویدئو در یوتوب، قابلیت چرخش صفحه‌نمایش و پشتیبانی از صفحه‌کلیدهای مختلف بود.
تعدادی از گوشی‌هایی که با کاپ کیک پیش‌فرض نصب شده رویشان عرضه شدند اولین گوشی گلکسی سامسونگ و اچ تی سی هیرو بودند.

اندروید نسخه 1.6 Donut
به سرعت گوگل در سپتامبر 2009 اندروید نسخه 1.6 را معرفی کرد. برخی از ویژگی‌های این اندروید جدید عبارت بودند از پشتیبانی از اپراتورهایی که از شبکه CDMA استفاده می‌کردند. این امکان به گوشی‌های اندروید این امکان را می‌داد تا در همه نقاط دنیا به فروش برسند. ویژگی‌های جدید دیگر عبارت بودند از باکس جستجوی سریع، سوییچ کردن بین دو دوربین و فیلم‌برداری بودند. علاوه بر این ویجت های کنترل تنظیمات برای خاموش و روشن کردن وای فای، بلوتوث، جی‌پی‌اس و ... هم در این نسخه معرفی شدند.
یکی از گوشی‌هایی که با این نسخه اندروید به‌صورت پیش‌فرض نصب شده به فروش می‌رسید Dell Streak بود. این گوشی صفحه‌نمایش 5 اینچی داشت که در آن زمان مدلی بین گوشی و تبلت بود اما در این زمان این اندازه صفحه‌نمایش ابعاد متوسط برای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید.

اندروید نسخه 2.0 و 2.1 Eclair
حدود یکسال بعد از معرفی اولین نسخه اندروید گوگل نسخه 2.0 را معرفی کرد. این نسخه برای اولین بار از Text-to-Speech پشتیبانی می‌کرد و همچنین امکان استفاده از عکس پس زمینه زنده، استفاده از چند اکانت همزمان و پشتیبانی از سیستم ناوبری گوگل مپ در کنار تعدادی ویژگی دیگر به آن اضافه شده بود.
موتورلا دروید اولین گوشی هوشمند مجهز به این سیستم‌عامل بود. اگرچه گوگل هیچ مشکل و منعی برای استفاده از نام Android برای سیستم‌عاملش نداشت موتورولا برای استفاده نام Droid مجبور به پرداخت هزینه به کمپانی لوکاس فیلم شد زیرا دروید نامی بود که در فیلم جنگ ستارگان برای ربات‌ها استفاده می‌شد.

اندروید 2.2 Froyo
در ماه مارس 2010 نسخه 2.2 اندروید عرضه شد. گوشی‌هایی که از این نسخه استفاده می‌کردند به هات اسپات وای فای، پشتیبانی از فلاش و ... مجهز شدند. اولین گوشی نکسوس در سال 2010 با نام نکسوس وان با اندروید نسخه 2.1 عرضه شد اما به سرعت بعد از معرفی نسخه 2.2 با دریافت یک بروزرسانی OTA به اندروید 2.2 به‌روز شد. 

اندروید 2.3 Gingerbread
در سپتامبر 2010 این نسخه اندروید عرضه شد. این نسخه از اندروید هنوز هم روی برخی گوشی‌های هوشمند قرار دارد و گوگل در گزارش ماهانه‌اش آن را لحاظ می‌کند. در سپتامبر 2017 گوگل اعلام کرد که در حال حاضر 0.6 درصد از کاربران اندروید از این نسخه اندروید روی گوشی‌هایشان استفاده می‌کنند.
در این نسخه علاوه بر اضافه شدن امکانات جدید ظاهر سیستم‌عامل اندروید تغییرات جدی‌ای به خودش دید. NFC برای اولین بار در این نسخه به اندروید راه پیدا کرد که البته به سخت‌افزار هم برای پشتیبانی از این ویژگی نیاز بود. اولین گوشی‌ای که به NFC مجهز شد نکسوس اس  بود که با همکاری سامسونگ و گوگل عرضه شد.

اندروید 3.0 Honeycomb
این نسخه از اندروید یکی از عجیب‌ترین به‌روزرسانی‌ها بود. گوگل این نسخه را فقط برای تبلت ها و دیگر محصولات موبایلی با صفحه‌نمایش بزرگ عرضه کرد. اولین بار این نسخه روی تبلت موتورولا با نام موتورولا زوم در فوریه 2011 عرضه شد که شامل طراحی جدید برای محصولات با صفحه‌نمایش بزرگ و نوتیفیکیشن بار در بخش پایینی تبلت و تعدادی ویژگی دیگر بود.
این نسخه از اندروید را می‌توان جواب گوگل و شرکای سخت‌افزار سازش به آی پد اپل دانست. با وجود اینکه هانی کام عرضه شده بود بسیاری از تبلت ها در آن زمان توسط نسخه 2.0 اندروید عرضه می‌شدند. درنهایت گوگل تصمیم گرفت پایان عمر این نسخه را اعلام کند.

اندروید نسخه 4.0 Ice Cream Sandwich
نسخه 4.0 که در اوت 2011 عرضه شد تعدادی ویژگی جدید را برای کاربران فراهم کرد. در این نسخه ویژگی‌های زیادی از نسخه 3.0 با ویژگی‌های نسخه 2.3 ترکیب شدند تا یک سیستم‌عامل مشترک برای گوشی‌های هوشمند و تبلت ها عرضه شود. برای اولین ویژگی تشخیص چهره با این نسخه وارد دنیای اندروید شد و از آن زمان تا امروز این ویژگی بهبودهای زیادی پیدا کرده است. در ماه جولای گوگل اعلام کرد که هنوز 0.7 درصد از کاربران اندروید از این نسخه روی دستگاهایشان استفاده می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر این نسخه می‌توان به کلیدهای مجازی ناوبری، پاک کردن نوتیفیکیشن ها با استفاده از سوایپ کردن و مانیتور کردن میزان دیتا و وای فای مصرف شده اشاره کرد.

اندروید 4.1 و 4.3 Jelly Bean
دوره اندروید جلی بین از ژوئن 2012 شروع شد و گوگل نسخه‌های 4.2 و 4.3 را هم با همین نام عرضه کرد. در این نسخه در بخش نوتیفکیشن ها محتوای بیشتری نمایش داده می‌شد، مرورگر کروم برای اندروید بهینه شده بود، از پروژه Project Butter رونمایی شد، که برای بهبود روان‌تر کار کردن انیمیشن‌ها و پاسخ‌دهی به لمس استفاده می‌شد. ویژگی HDR هم در این نسخه از اندروید به دوربین اضافه شد. در سال 2012 گوگل در مراسم معرفی این نسخه از اندروید در گوگل I/O تبلت نکسوس 7 را، که اولین محصول مجهز به جلی بین بود، به عنوان هدیه به حضار اهدا کرد. در حال حاضر 6.9 درصد از کاربران اندروید از این نسخه روی دستگاهایشان استفاده می‌کنند.

 
اندروید 4.4 KitKat
کیت کت با موافقت کمپانی سازنده این محصول یعنی نسله به عنوان کدنام این نسخه از اندروید انتخاب شد. در این نسخه از اندروید ویژگی‌های زیادی اضافه نشد اما ویژگی‌ای در این نسخه وجود داشت که محبوبیت و ضریب نفوذ آن را بالا برد. برای استفاده از این نسخه اندروید حافظه رم 512 مگابایتی هم کفایت می‌کرد و بنابراین تعداد زیادی از محصولات امکان استفاده از آن را داشتند. این ویژگی به سازندگان سخت‌افزار امکان می‌داد تا روی گوشی‌های ارزان‌قیمت خودشان هم این نسخه از اندروید را استفاده کنند.
اولین گوشی هوشمندی که با این نسخه از اندروید عرضه شد نکسوس 5 بود. با وجود اینکه 4 سال از عمر این نسخه می‌گذرد هنوز 15.1 درصد از دستگاهای اندرویدی از این نسخه استفاده می‌کنند.

اندروید 5.0 Lollipop
در پاییز 2014 اولین بار این نسخه از اندروید عرضه شد. این نسخه از اندروید از نظر ظاهری تفاوت‌های زیادی با نسل‌های قبلی داشت. گوگل در این نسخه از زبان جدیدی با نام متریال دیزاین استفاده کرد که شامل نوردهی در زوایای مختلف و افکت‌های سایه‌ای بود. در این نسخه ویژگی‌هایی ازجمله کلیدهای ناوبری اصلاح‌شده، مشاهده نوتیفیکیشن ها در صفحه قفل، پشتیبانی از دو سیم‌کارت و محافظت از دزدها حتی زمانی که گوشی ریست فکتوری می‌شود اشاره کرد.
گوشی نکسوس 6 و تبلت نکسوس 9 اولین دستگاه‌هایی بودند که با این اندروید عرضه شدند. 

اندروید 6.0 Marshmallow
در پاییز 2015 اندروید 6 عرضه رسمید. اسکرول کردن به‌صورت عمودی در اپ دراور، پشتیبانی از گوگل ناو، پشتیبانی از حسگر اثرانگشت، پشتیبانی از USB Type-C، اندروید Pay و چند ویژگی دیگر ازجمله امکانات جدید این اندروید محسوب می‌شدند. اولین محصول عرضه شده با این اندروید دو گوشی نکسوس 6 پی و نکسوس 5 ایکس و یک تبلت به نام پیکسل سی بودند. در حال حاضر 32.2 درصد از کاربران اندروید از این نسخه استفاده می‌کنند.

اندروید 7.0 Nougat
در پاییز 2016 این نسخه اندروید عرضه شد. برخی ویژگی‌های جدید این نسخه عبارت‌اند از: پشتیبانی بهتر از ویژگی‌های مولتی تسکینگ در راستای بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش‌های گوشی‌ها، افزایش سرعت برنامه‌ها، رندر گرفتن سریع‌تر در محتواهای 3 بعدی و ....

اندروید 8.0 Oreo
در مارس 2017 برای اولین بار گوگل نسخه مخصوص توسعه‌دهندگان اندروید 8 را به‌صورت عمومی منتشر کرد. قائم‌مقام اندروید در گوگل در فوریه 2017 یک فایل گیف در صفحه توییترش منتشر کرد که یک کیک اوریو را نشان می‌داد. در ماه اوت گوگل تایید کرد که نام این نسخه از اندروید اوریو است. بعد از کیت کت برای دومین بار بود که گوگل از یک نام تجاری برای یک نسخه از اندروید استفاده می‌کرد. مجسمه اندروید هم که یک سوپرقهرمان را با کیکی از اوریو روی خودش نشان می‌داد اولین بار در مراسمی در شهر نیویورک به نمایش گذاشته شد.



:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهسا نصر
 

تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک به شیوه ای از تجارت گفته می‌شود که در آن بازارهای خرید و فروش به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. به این معنا که شبکه‎های اینترنتی به عنوان واسطه میان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عمل می‌کنند.

فروشگاه‎های اینترنتی در حکم بنگاه‎های اقتصادی عمل می‌کنند و کاربران اینترنتی نیز همان خریداران و مشتریان می‌باشند. از تجارت الکترونیک می‌توان با عنوان «کسب و کار اینترنتی» نیز یاد کرد. در سال‎های اخیر به دلیل رشد روزافزون استفاده از اینترنت، تجارت الکترونیک بیش از پیش کاربرد یافته است که همچون گذشته یک واژه بیگانه و نامأنوس به شمار نمی‌رود.

 

انواع تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به لحاظ تراکنش‌ها به انواع مختلفی طبقه بندی می‌شود:

  • ارتباط فروشنده با فروشنده (B2B): در این روش بنگاه‎ها و فروشنده‎ها به عنوان طرفین معامله به شمار می‌روند.
  • ارتباط فروشند و مشتریان (B2C): در این نوع تجارت که بسیار رایج است، ارتباط تجاری مستقیم بین فروشنده‎ها و مشتریان برقرار می‌باشد.
  • ارتباط مشتریان و فروشنده‎ها (C2B): در این نوع خریداران به کمک اینترنت محصولات شرکت‎ها را اعم از کالا و یا خدمات خریداری می‎کنند.
  • ارتباط مشتریان با مشتریان (C2C): در این شیوه ارتباط خرید و فروش میان مشتریان برقرار می‌باشد.
  • ارتباط بین بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی (B2A): این نوع تعاملات تجاری بین بنگاه‎های اقتصادی و شرکت‎ها می‌باشد که از جمله پرداخت مالیاتها و عوارض از  جمله تعاملات آنها به شمار می‎رود.
  • ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C): در این نوع تجارت الکترونیک ارتباط اصلی میان دولت و توده مردم برقرار است که شامل بنگاه‌های اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان می‌باشد. این شیوه تجارت در ذیل دولت الکترونیک می‌گنجد.
  •  ارتباط بین دولت‌ها (G2G): در این نوع تجارت الکترونیک، ارتباط میان دولت‎ها برای برقراری روابط تجاری از قبیل صادرات و واردات می‌باشد.

 

 

کاربرد تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی در سطح وسیعی کاربرد دارد به این معنا که نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است؛ بلکه  شامل سایر جنبه‌های فعالیت تجاری مانند تهیه لیست از کالاها، مدیریت تولید، تهیه، توزیع، جا به جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش می‌شود.

 

مراحل راه اندازی تجارت الکترونیک

  1. ثبت دامین
  2. طراحي سایت حرفه ای
  3. خرید فضای اينترنتی
  4. پرداخت الکترونيکي
  5. ایجاد و تأمین امنيت وب سايت برای مشتریان
  6. بازاريابي، تبلیغات و جذب مشتریان


منظور از بازار تجارت الکترونیک چیست؟

تاجر الکترونیکی تنها محدود به خرید و فروش محصولات از طریق شبکه نیست. بلکه مانند یکی از فروشگاه های محلی می‌تواند فروشگاه اینترتی در Web ایجاد کرده و در سطح جهان به دنبال مشتری باشد. علاوه بر این، صاحب این فروشگاه می‌تواند تامین کنندگان مواد فروشگاه، حسابداری، خدمات بانکی، ادارات دولتی و رقیب‌های خود را در شبکه اینترنت جستجو کند.

 

فضای بازار الکترونیک چیست؟

بازارهای الکترونیکی معمولآ به معاملات و حراجی های روی شبکه، مانند بازارهای سهام و حراجی ها از طریق اینترنت گفته می شود، اما فضای بازار الکترونیکی به پدیده‌ای اقتصادی اشاره دارد، که محصولات، واسطه ها و مشتریان به صورت الکترونیکی با هم تماس و مبادله دارند. فضای بازار الکترونیکی نماد مجازی از بازارهای فیزیکی است. به طور کلی، فعالیت اقتصادی تحت این فضای الکترونیکی اقتصاد الکترونیکی را ارائه می‌کند.

فضای بازار الکترونیکی شامل بخشهای زیر است:
•بازیگران بازار: یعنی کارخانجات، بازرگانان، عمده فروش‌ها، ‌واسطه ها، فروشگاه‌ها و مشتریان.
•کالاها و خدمات.
•فرایندهای تامین، تولید، بازاریابی، رقابت، توزیع، مصرف وغیره.

 

مزایای تجارت الکترونیک چیست؟

  1.  قابلیت کاهش قیمت محصولات
  2.  جهانی شدن فعالیت شرکت‎ها
  3. افزایش تعداد مشتریان از طریق بازاریابی
  4.  امکان خرید بصورت آنلاین و در هر ساعت از شبانه روز
  5.  گسترش فعالیت‎های شرکت در سطح ملی و بین‌المللی
  6. امکان مقایسه سریع و به موقع قیمت محصولات توسط مشتریان
  7.  تسهیل حمل و نقل عمومی و کاهش هزینه‎های ارتباط از راه دور
  8.  دسترسی مشتریان به اطلاعات مربوط و مفصل در عرض چند ثانیه
  9.  کمک به شرکت‎های کوچک برای مقابله و رقابت با شرکت‎های بزرگ
  10.  تهیه مواد و خدمات مورد نیاز در کمترین زمان ممکن  از سایر شرکت‎ها
  11.  ایجاد انتخاب‎های گسترده برای مشتریان و در نتیجه رضایتمندی آنها
  12. امکان تعامل و برقراری ارتباط میان مشتریان و مبادله نظرات و مقایسه تجربیات آنها
  13.  امکان کار در منزل و کاهش نیاز به طی کردن مسافت‎های درون شهری و به تبع آن کاهش ترافیک و آلودگی
  14.  حذف واسطه‎ها و کوتاه کردن کانال‎های بازاریابی و در نتیجه تولید محصولات با قیمت نهایی کمتر و سود بیشتر
  15.  امکان استفاده مردم در  سراسر دنیا اعم از کشورهای صنعتی و در حال توسعه و مناطق روستایی و دورافتاده
  16.  کاهش هزینه توزیع و تولید، افزایش کیفیت خدمات اجتماعی و خدمات بهداشتی درمانی

 

معايب تجارت الکترونيک

  1. کاهش ميزان توليد
  2.  تأثير ناشناخته آن بر روابط اجتماعي انسان
  3.  کاهش توليد شرکت‌هاي ورشکسته
  4. اينترنت به عنوان يک شبکه فاقد سياست‌گذارى و بدون ‎مالک
  5. از بین رفتن بخش وسیعی از مشتریان با واگذارى بخش عمده‌اى از بازارهاى صادراتى به رقباى خارجي
  6. مسلط شدن مديريت و سرمايه گذاران خارجى با حداقل بها بر مراکز تولیدی داخلی


:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 3 خرداد 1399 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد